Medietræning med kontorchefer i en af statens styrelser. Her øver vi interview og træner præcis formidling af budskaber.
Når akademikere bliver interviewet, har de for vane først at opbygge en argumentrække og derefter afslutte med konklusionen.
I interviewsituationer vil du ofte stå stærkere ved at gøre det omvendte: Start med konklusionen og underbyg derefter med argumenter.
Det kræver øvelse at formulere sig på en ny måde. En hjælp kan være at forestille sig sit budskab som en overskrift, og derefter finde frem til hvilke argumenter, der bedst understøtter overskriften.
På mine medietræningskurser er det tit en hurdle for akademikere at tænke i overskrifter, fordi det virker som en forsimpling af ofte meget komplicerede emner.
Vi skal helst ikke forsimple, men vi skal forenkle og være konkrete, når vi skal optræde i medier, der ikke henvender sig til fagfolk, ellers forstår seerne, læseren og lytteren os ikke helt. Måske misforstår de ovenikøbet.
Forenkling og konkretisering kræver lidt træning, men jeg har aldrig haft en deltager på medietræningskursus, som ikke har lært det efter ganske få øvelser.