Hvis det er dig, der er udvalgt til at præsentere din virksomheds nyheder eller produkter i videoer på hjemmeside og sociale platforme, så er det vigtigt, at du speaker behageligt, troværdigt og overbevisende.
Og hvordan gør du så det?
Du skal jo ikke lyde lige som studieværterne eller journalisterne inde i fjernsynet, som ofte speaker i en bestemt ”melodi” med nøje afstemte tryk på udvalgte ord.
Du skal lyde som dig selv og på en måde, der passer til din virksomheds profil. Du skal udstråle både engagement og autoritet med din stemme. Det kræver øvelse.
Øvelse, øvelse, øvelse!
Du kan ringe til mig, så hjælper jeg dig, men du kan også øve dig alene ved at have fokus på følgende i dine speaks:
– Din speaktekst skal tilpasses dit talesprog
– Du bør nok tale langsommere, end du tror
– Din artikulation er meget vigtig
– Din stemmes volumen skal være passende. Mange speaker for lavt og uden autoritet
– Du kan arbejde med pauser, der understreger pointer
– Op at stå når du speaker, så du kan bruge hele kroppens styrke
Måske hjælper det dig også at huske på, at du ikke tale til en mikrofon, men til det publikum, der skal se videoen og høre din speak.
Vi høres ved!